Em pregunto si l’Ajuntament té clar cap on va. El nyap del carril bici.

Molts plans estratègics, documents directors, projectes de futur… però tot segueix igual (i m’atreveixo dir que anem cap a pitjor).

Em pregunto, i crec no tan sols j, pels comentaris que escolto pel carrer: cap on va Mataró?  La veritat és que em té capficat quin futur volem per la nostra ciutat. Quan dic ciutat penso en la gent del carrer, en els actuals i futurs mataronins i mataronines. Molts plans estratègics, documents directors, projectes de futur… però tot segueix igual (i m’atreveixo dir que anem cap a pitjor)


Aquests dies estem tots alterats i emprenyats pel nyap en l’execució dels treballs de la nova anella ciclista; ens tenen ben distrets. Completament a favor en l’ús de la bicicleta i pacificació del trànsit; són la clau per avançar cap al nou model de ciutat que necessitem. Quan estudiava, recordo que als escolapis em deien: “pensa abans de respondre”, en aquest cas planifica abans d’executar. L’enganyifa rau en el fet que “pinto uns carrils bici i ja tenim una ciutat sostenible”, és el que estem escoltant i llegint. “La nova mobilitat del Mataró sostenible”


La ciutat sostenible és molt més que anar en bicicleta o patinet. Fa la sensació, com hem dit en altres ocasions, que estem davant l’aplicació de ‘qui dia passa any empeny’ i ara tocava fer això. M’agradaria que Mataró pensés en un projecte global de multimodalitat dels carrers. Això és pensar en les bicicletes, patinets, cotxes, transport públic… però, també, pensar en la definició de les voreres i el seu estat, en infraestructura verda, en com iluminem carrers i places, com podem prestar millors serveis (neteja i seguretat, principalment) i en l’economia que produeixen els carrers de la ciutat. En definitiva, hem de dibuixar la ciutat per fer la vida fàcil als que vivim i als que ens visiten. Per aconseguir tot això cal tenir clar cap on volem anar i tenir un model. El govern municipal no ho té clar i tampoc té model.


Tornant al nyap en l’execució dels carrers bici. Junts per Mataró, en el passat Ple municipal va realitzar les següents preguntes: els procediments són els correctes en l’execució dels treballs? La coordinació de les obres en el dia a dia de la ciutat és la correcta? La solució adoptada a nivell de materials és la millor? Es podien haver fet els treballs de nit? Per.què no es va treballar una licitació més restrictiva per executar les feines amb una empresa més especialitzada? Aquesta és la solució definitiva?

Estem davant la primera actuació d’un conjunt de propostes que ens cal per transformar la ciutat. El Pla de Mobilitat Urbana Sostenible contempla el nou disseny de la Plaça de Les Tereses, la pacificació dels carrers… i moltes més obres que afecten el dia a dia de la ciutat. La pregunta que ens fem és: està l’Ajuntament preparat per gestionar tot això? Crec que la resposta està en el que hem vist aquests dies. Valorin vostès  mateixos.

Junts per Mataró té molt clar que l’espai públic a nivell de disseny, execució i manteniment és clau pel desenvolupament de les activitats de les persones, economia i la promoció de la ciutat. Hem treballat i seguim treballant en la presentació de diferents propostes i solucions per definir les eines que són claus per la gestió correcta de la ciutat. Vam fer una proposta de resolució al Ple demanant ser més resilients en l’organització municipal, on un dels objectius era assegurar-nos que podem donar bons serveis a la ciutadania.   També.crear   l’índex   de   satisfacció   dels   mataronins   i mataronines envers l’espai públic i serveis municipals. Una altra proposta va ser demanar la redacció i aplicació d’un manual de qualitat en l’execució de les obres. Per últim, la redacció de l’ordenança del paisatge urbà. A dia d’avui no hem rebut resposta, malgrat l’aprovació per la totalitat dels grups municipals suposen que estan en algun calaix de l’ajuntament fent companyia a la col·lecció de plans estratègics que resten per implantar.
Hem preguntat moltes vegades per l’estat dels paviments i la mancança d’espais verds a la ciutat ( estem a la cua de les ciutats de Catalunya de més de 50.000 habitants)


Aquestes eines són claus perquè no passin més nyaps com aquesta intervenció dels carrils bici. Com podeu veure, podríem haver fet un símil amb la novel·la de García Márquez “Crònica d’una mort anunciada”. Ens calen eines i estar preparats per gaudir de la ciutat que ens mereixem. Hem sortit a jugar el partit sense haver fet pretemporada.


Per tot això, en l’últim Ple vam donar la idea de crear el “comitè d’obres”.
Aquest és un òrgan que té la potestat d’autoritzar l’execució de les obres, un cop analitzades en primer lloc les afectacions al dia a dia de la ciutat ( talls carrers, afectació mobilitat, afectació horaris escolars, afectació àmbits comercial…) i, en segon lloc, vetllar per un correcte disseny pel seu ús posterior.


En definitiva, saber on volem anar i definir el model de ciutat; un deute pendent que tenim a Mataró per tenir la ciutat que ens mereixem.


ALFONS CANELA, 17-11-2021.